دسته‌بندی نشده

نحوه اتصال یک ریسه LED به منبع تغذیه

 

 

اگر درکار با ریسه های نوار LED تازه کار هستید، اما مشتاق هستید که آنها را راه‌اندازی و نصب کنید، مهم‌ترین مرحله این است که بفهمید چگونه برق ورودی مناسب را به نوار LED برای روشن کردن آن ارائه کنید. بسته به جایی که ریسه LED و منبع تغذیه LED خود را خریداری کرده اید، دارد ، روش های راه اندازی و نصب ممکن است متفاوت باشد. در زیر، ما به رایج ترین تنظیمات می پردازیم.

 

از سازگاری الکتریکی نوار LED و منبع تغذیه اطمینان حاصل کنید

اکثر محصولات نور نواری LED با ولتاژ پایین DC کار می کنند. ولتاژهای DC رایج مورد استفاده ۱۲ ولت و ۲۴ ولت هستند.

اول از همه، بررسی کنید که منبع تغذیه برای ولتاژ درست که با ولتاژ نوار LED مطابقت دارد، رتبه بندی شده باشد. کمبود ولتاژ به نوار LED باعث می شود که نوار LED با روشنایی کمتر یا بدون خروجی نور کار کند و اضافه ولتاژ باعث سوختن LED های شما می شود.

در مرحله دوم، مطمئن شوید که ظرفیت منبع تغذیه برای طول نوار LED مورد استفاده کافی است. این را می توان با نگاه کردن به برگه مشخصات ریسه LED محاسبه کرد، که معمولاً جریان یا توان مصرفی را در هر طول فهرست می کند.

اگر هر دوی این شرایط رعایت شود، از نظر الکتریکی، ما خوب هستیم که برویم.

 

 

نمودار راهنمای اتصال نوار LED Waveform Lighting

در مرحله بعد، باید بررسی کنیم که آیا منبع تغذیه و نوار LED از نظر فیزیکی با اتصالات و دوشاخه ها سازگار هستند یا خیر. از آنجایی که نوارهای LED و منابع تغذیه انواع مختلفی از اتصال دارند، ممکن است کمی گیج کننده باشد. بنابراین، برای کمک به روشن شدن (مترادف در نظر گرفته شده!) ما نمودار زیر را جمع آوری کرده ایم.

 

نحوه تفسیر این نمودار:

ابتدا نوع اتصال مورد استفاده در “سمت منبع تغذیه” (Supply side) (سبز سایه دار) را تعیین کنید. سپس نوع اتصال مورد استفاده در “LED Strip Side” (آبی سایه دار) را تعیین کنید. دستورالعمل های دقیق برای تعیین نوع در زیر آمده است.

در مرحله بعد، محل تقاطع سطر و ستونی را که در تنظیمات شما اعمال می شود، پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر روی منبع تغذیه خود “سیم های باز” و روی نوار LED خود “گیره های DC” دارید، به مربع سمت راست پایین در نمودار اشاره کنید.

عکس و متن داخل مربع نحوه برقراری ارتباط را به همراه لوازم جانبی و اجزای مورد نیاز شما شرح می دهد. برای جزئیات بیشتر به زیر مراجعه کنید:

 

 

تعیین کانکتور خروجی DC منبع تغذیه (سبز سایه دار)

ما با نگاهی به نوع کانکتور منبع تغذیه در سمت خروجی DC شروع می کنیم.

رایج ترین کانکتور یک دوشاخه نر DC است، مانند آنچه در منابع تغذیه Waveform Lighting FilmGrade استفاده می شود:

 

در موارد دیگر، مانند منابع تغذیه Meanwell، ممکن است اصلاً دوشاخه وجود نداشته باشد – فقط دو سیم با رنگ قرمز و سفید مشخص شده اند:

هر دو نوع را می توان برای کار با نوار LED ساخت، اما روش اتصال متفاوت خواهد بود، بنابراین قبل از حرکت به جلو، حتما این مورد را تعیین کنید.

در مرحله بعد، نوع اتصال را در نوار LED (آبی سایه دار) بررسی کنید.

تقریباً همه نوارهای LED دارای پدهای مسی هستند که بر روی خود نوار اصلی دارای برچسب (+) و (-) هستند. این جایی است که ورودی های الکتریکی در نهایت باید از طریق آن تغذیه شوند. بسته به موقعیت خاص خود، احتمالاً با سه سناریو ممکن متفاوت روبرو خواهید شد.

در سناریوی اول (ردیف اول نمودار)، اگر هر بخش از قرقره نوار LED را برش داده باشید، متوجه خواهید شد که در انتهای هر بخش (تقریباً) لنت های مسی نیم دایره باقی مانده است.

اگر یک قرقره کامل خریداری کرده‌اید، سازنده احتمالاً سیم‌هایی را ارائه کرده است که قبلاً روی انتهای نوار LED نصب شده‌اند. سیم ها می توانند سیم های باز با سیم در معرض (سناریوی دوم) باشند یا با یک پریز DC خاتمه دهند (سناریوی سوم). اگر نوار LED را به بخش‌های کوتاه‌تر برش دهید، حداقل یک بخش را خواهید داشت که تحت سناریوی اول قرار می‌گیرد.

برای تعیین نحوه اتصال هر یک از این سناریوها به منبع تغذیه به نمودار بالا مراجعه کنید.

برخی از اصول اولیه الکترونیک را به خاطر داشته باشید: هدف نهایی اتصال سیم مثبت (معمولا قرمز) خروجی DC منبع تغذیه به پد مسی (+) و منفی یا زمین (معمولا سیاه یا سفید) منبع تغذیه است. خروجی DC به پد مسی (-).

 

تبدیل پد مسی به سیم

اگر نوار LED را به بخش های کوتاه تری برش دهید، به احتمال زیاد با پدهای مسی بدون سیم مواجه خواهید شد. بسیاری از آموزش ها و فیلم های آموزشی فوراً لحیم کردن سیم ها را روی آن پدهای مسی برای دستیابی به اتصال الکتریکی پیشنهاد می کنند. اما، لحیم کاری برای همه نیست. ممکن است کثیف باشد و برای خوب انجام دادن نیاز به تمرین دارد.

در عوض، توصیه می کنیم از اتصال دهنده های بدون لحیم استفاده کنید. این کانکتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به انتهای نوار LED چسبانده شوند تا سیم‌ها با پدهای مسی تماس مطمئن برقرار کنند. از آنجایی که گیره ها به طور ایمن متصل می شوند، نیازی به لحیم کاری نیست.

دقیقاً به این ترتیب، در عرض چند ثانیه، می توانید لنت های مسی را در انتهای یک بخش نوار LED به سیم تبدیل کنید. و از همه بهتر، می توانید به سادگی قفل را باز کنید تا نوار LED را از کانکتور جدا کنید.

آیا بخش های نوار LED باید به صورت “موازی” یا “سری” متصل شوند؟

اگر می‌خواهید بیش از یک بخش نوار LED را به یک منبع تغذیه متصل کنید، ممکن است ناگهان متوجه شوید که می‌توانید سگمنت اول را به بخش دوم در “سری” متصل کنید یا به دو بخش به طور مستقل به یک منبع تغذیه متصل شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *